یادداشتِ خداحافظیِ افشین قطبی

روزی به عنوان سرمربی تیم ملی برمی‌گردم

afshin-ghotbi1 افشین قطبی
وقتی این یادداشت را می‌نویسم که ساعت سه نیمه‌شب است و هنوز 12 ساعت از قهرمانی پرسپولیس نگذشته است و تنها با اصرار دوستان مطبوعاتی که اصرار داشتند برای قهرمانی چیزی بنویسم این یادداشت را می‌نویسم و یک شرط برای آنها گذاشتم که تنها موقعی این یادداشت چاپ شود که من از ایران رفته باشم.

ابتدا می‌خواهم از نامهربانی‌هایی که با من در این مدت شده صحبت کنم. شاید الآن لحظاتی نباشد که شیرینی قهرمانی را به کام هواداران تلخ کنم، اما باید بگویم که وقتی اول فصل به پرسپولیس آمدم، تعدادی از اطرافیان و کادر باشگاه پرسپولیس دوست نداشتند که من با این تیم نتیجه بگیرم و شروع به شایعه‌پراکنی و اذیت‌کردن من کردند.

اما بعد از نتایج خوب اول فصل من متقاعد شدند که من در پرسپولیس بمانم. ولی بعضی‌ها بودند که هنوز دوست نداشتند که من نتیجه بگیرم و حتی تمام شرایط را بعد از باخت با استقلال اهواز مهیا کردند که مدیرعامل باشگاه من را اخراج کند. و حتی لب‌تاب من را هم شکستند.

با این حال با درایت و صبر آقای حبیب کاشانی در این تیم ماندگار شدم تا به خیلی‌ها ثابت شود که من می‌توانم پرسپولیس را قهرمان لیگ کنم. حالا آنها می‌توانند بعد از رفتن من به کارها و اهدافی که دوست داشتند برسند.

afshin-ghotbi2

می‌خواهم از هواداران پرسپولیس به خاطر این‌که من را بعد از ناکامی‌ها و باخت‌ها تحمل کردند، تشکر کنم. من تا آخرین لحظه به عشق هواداران همه ناملایمت‌ها را تحمل کردم تا به قولی که اول فصل به آنها داده بودم عمل کنم. هواداران پرسپولیس یکی از بهترین هواداران فوتبال دنیا هستند و حتی بعد از باخت‌ها نیز هیچ‌وقت امیدشان را به قهرمانی از دست ندادند.

پرسپولیس سال دیگر نیز می‌تواند با این تماشاگران به قهرمانی برسد. هواداران پرسپولیس می‌توانند الگوی هواداران در ایران باشند. زیرا تا لحظه آخر تیمشان را تشویق می‌کردند و امیدشان را از دست ندادند.

یکی از دلایلی که من از پرسپولیس می‌روم، به خاطر هواداران پرسپولیس است. زیرا نمی‌دانم که می‌توانم انتظارات آنها را برای قهرمانی در آسیا برآورده کنم. و از آنها یک درخواست دارم که از مربی بعدی نیز به خوبی من استقبال شود و با یک نتیجه بد ناامید نشوند. هواداران پرسپولیس در سال بعد باید از کادر فنی حمایت کامل کنند، زیرا پرسپولیس برای فصل بعد کاری بسیار مشکل پیش‌رو دارد.

afshin-ghotbi3

از این‌که لقب امپراتور را به من دادند، بسیار خوشحال هستم. امیدوارم سال‌های بعد باز هم این لقب را از استادیوم‌های ایران بشنوم؛ زیرا من دوست دارم دوباره با این هواداران رو‌به‌رو شوم.

نمی‌خواهم نصیحت کنم، اما به تمام جوان‌های ایرانی می‌گویم که شماها نیازی به لابی و پارتی‌بازی ندارید تا به جاهای بهتری برسید. زیرا جوان‌های ایرانی همگی باهوش هستند و اصلاً در دنیا به این معروف هستند. رابطه‌داشتن با افرادی که قدرت نفوذ زیادی دارند تا ما را به جای بالاتر بکشند، کار انسان‌های ضعیف است.

afshin-ghotbi3

می‌خواهم از تمام دوستان مطبوعاتی به خصوص تحریریه چلچراغ تشکر کنم. چون می‌دانم در طول فصل چه استقلالی چه پرسپولیسی طرفدار افشین قطبی بودند. چندین‌بار قرار بود با همکارتان به‌صورتِ سرزده به دفتر چلچراغ بیایم، اما هر بار اتفاقی افتاد که نشود و یکی از افسوس‌هایی که می‌خورم این است که نتوانستم دوستان چلچراغی‌ام را از نزدیک ببینم. اما مطمئن هستم روزی دوباره همدیگر را خواهیم دید.

یکی از آرزوهای بزرگ زندگی من این است که سرمربی تیم ملی کشورم شوم و هر روز با این رویا می‌خوابم و بلند می‌شوم و مطمئن هستم روزی به این افتخار بزرگ دست پیدا می‌کنم.

زندگی نیز شبیه فوتبال است. با تمام اشک‌ها و لبخندها. در طول این 11 ماهی که درکنار مردم ایران بودم، لبخندهایم بیشتر از اشک‌هایم بود و وقتی می‌خواهم وطنم را ترک کنم، بدترین لحظاتِ زندگی‌ام است. مردم ایران در این مدت من را عاشقانه دوست داشتند و خیلی به من محبت کردند. آنها من را مثل یکی از اعضای خانواده‌شان دوست داشتند.

امیدوارم روزی با موفقیت در تیم ملی ایران لطف‌های آن‌ها را جبران کنم. و در پایان می‌خواهم بگویم قبل از این‌که به ایران بیایم، همیشه از این‌که یک ایرانی هستم، به خودم افتخار می‌کردم و الآن درحالی کشورم را ترک می‌کنم که هرکجای دنیا بروم با صدای بلند داد می‌زنم که من یک ایرانی هستم و با غرور از خوبی‌های کشورم، از مردم کشورم و از زیبایی‌های کشورم تعریف می‌کنم و به عنوان یک ایرانی هرجا که لازم باشد از کشورم دفاع می‌کنم.

من از این‌که کشورم را ترک می‌کنم، اندوهگین هستم و قلبم و فکر و ذهنم به لحظه‌ای می‌اندیشد که درحال ترک‌کردنِ ایران هستم و از این لحظه وحشت دارم. می‌خواهم در پایان این یادداشت برای تمام مردم کشورم، برای پرسپولیسی‌های عزیز و برای تمام روزنامه‌نگاران ایرانی آرزوی موفقیت کنم. به امید روزهای بهتر برای ایران و ایرانی…

به‌نقل از هفته‌نامه‌ی چلچراغ
شماره‌ی 298، شنبه 25 خرداد 1387
[این متن در اینترنت موجود نمی‌باشد.]


کاش بی‌فرهنگ بودیم…
موجود نازنین ورزش ایران رفت… پشتِ هر کلمه و جمله‌ای که در این یادداشت آورده، رازی پنهان است. امیدوارم روزی مملکت پر شود از افرادی مثل قطبی که تنها ایرادشان، بی‌اطلاعی است… فوق‌العاده پاک و بی‌ریا و صادق هستند، و در زمینه‌ای که فعّالیّت می‌کنند نیز موفّق ظاهر می‌شوند، امّا انگار ما ایرانی‌ها باید همه‌جا این خصوصیتِ مسخره‌مان را به رخ همه –حتّی هموطنی که مدّت‌ها از ما و فرهنگ‌مان دور بوده- بکشیم؛ «اینکه حسودیم و نمی‌توانیم موفّقیّت هم رو ببینیم». نمی‌توانیم این‌قدر مثبت باشیم که چنین شعرهایی بسراییم:

چه خوبه همیشه ما با هم باشیم
من و تو دشمنِ درد و غم باشیم
چه خوبه دلامون از اُمید پره
غم داره از من و تو دل می‌بُره

من با تو خوشم، تو خوشی با دلِ من
از دستِ من و تو غصه‌ها خسته می‌شن

نمی‌توانیم عاداتِ نحس‌مان را کنار بگذاریم و به اصلِ خودمان برگردیم. انگار این عادت‌مان شده. عادتی که حالا دیگر بخشی از فرهنگ‌مان است… کاش این‌جور مواقع، بی‌فرهنگ بودیم… .


afshin-ghotbi5

نوشتارهایی درباره‌ی افشین قطبی
افشین قطبی- ویکی‌پدیا
Afshin Ghotbi- ویکی‌پدیا
فقط افشین قطبی
افشین قطبی فاتح لیگ دلها!
افشین قطبی و لپ تاپ
نظر بازیگران و ورزش‌کاران درمورد قطبی
یک جنتلمن واقعی
تاجگذاري امپراتور افشين اول
افشین قطبی در فیس‌بوک
تفاوت افشین قطبی و بیل گیتس
افشین قطبی و یاد بازرگان
افشین قطبی : پسر رضا قطبی معروف نیستم
لابی افشین قطبی با خدا
لبخند تلخ افشین
افشین قطبی: فقط با «یا علی» نمی‌شود قهرمان شد
به این دلایل افشین قطبی در ایران نمی ماند
یادداشت امیر قادری درباره افشین قطبی و اهمیت بازی امروز
پاسخ سیامک رحمانی به یادداشت امیر قادری
يادداشت امير قادري درباره حضور اخير افشين قطبي در برنامه 90
یادداشت حبیب رضایی درباره مربی سابق پرسپولیس
افشین قطبی را نیز قربانی می کنیم؟
افشین قطبی: هرگز به كشورم پشت نمی‌كنم
رازهای افشین قطبی
تمجید روزنامه گاردین از افشین قطبی
افشین قطبی: گفتم قهرمانيم، اما نگفتم تمام بازي‌ها را مي‌بريم!
قطبی: در تاریکی هم آفتاب را می توان دید!
تیغ تیز تیم ملی بر روی گردن قطبی
انتشار مصاحبه منتشر نشده و شروط افشین قطبی پیش از خروج از ایران: استیلی نباشد، نیکبخت اخراج شود
پرسپولیس؟ جای خود! قطبی را دریاب…
شباهت عجیب افشین قطبی و لئونارد کوهن!
گفتگو با افشین قطبی
گفت‌وگوی خبرگزاری فرانسه با افشین قطبی
گفت‌وگوي ايسنا با افشين قطبي
قطبی از نگاه دو
روایت امیر قادری از آخرین ساعت‌های حضور قطبی در تهران
8 برگ برنده برای قهرمانی قطعیِ پرسپولیس در لیگِ برتر
حرف‌های سرمربیان دو تیم
ارزش جنگیدن
دلم شکست – آخرین گفتگو با همشهری جوان
مصاحبه افشین قطبی با صدای آمریکا!

برچسب‌ها , , , , , , , ,

یک دیدگاه برای ”یادداشتِ خداحافظیِ افشین قطبی

  1. Mehdi Alizadeh می‌گوید:

    درود!
    دستت درد نکنه،مطلب خیلی زیبایی بود!من که از خوندنش واقعا» لذت بردم!
    می خوام اگه اجازه بدی این مطلبو با لینکش توی وبلاگم قرار بدم!

    پاسخ: اشکالی نداره! راحت باش…

  2. reza می‌گوید:

    سلام به همگی
    به نظر من افشین قطبی یک مربی فوتبال حرفه ای و یک مربی اخلاق برای همه ی ماست
    چاا که با نهایت بردباری و تلاش تونست قولیو که داده بود عملی کنه
    به عنوان یک ایرانی هر کجا که هست براش آرزوی موفقیت میکنم و امیدوارم روزی به عنوان سر مربی تیم ملی به کشور عزیزمون برگرده
    فعلا خداحافظ امپراتور

  3. Pouya می‌گوید:

    مرد بود ، مرد! باید حسرت از دست دادن چنین انسان های رو حالا حالا بکشیم!

  4. ramin می‌گوید:

    افشین قطبی یک مرد یک جنتلمن واقعی یک انسان شریف و پاک وصادق و یک مربی ایرانی با دانش روز مربی گری روز دنیا بود کسی که نه در عر صه فوتبال بلکه در اجتماع سیاسی امروز ایران به وجود آدمهایی مثل او نیاز است او به دور از جاه طلبی با یک منش پهلوانی تاثیری در یک دوره فوتبال ایران گذاشت که بعضی های نادان و احمق و فقط در حد یک اسم تو خالی بزرگ در همه عرصه های اجتماعی سیاسی و…… به اندازه یک نخود هم نمیتوانند تاثیر بگذارند ونبودشان بهتر از بودنشان است کاش لیاقت داشتن مردان بزرگ را کنار خود داشته باشیم

  5. نیما می‌گوید:

    با سلام … آقای قطبی آرزو میکنم که شما را در بالاترین سطح مربی گری جهان ببینم که آنهایی که چشم دیدن شما رو نداشتن از کرده خود پشیمان بشن. با آرزوی بازگشت هر چه زود تر امپراتور به وطن (( از طرف طرفدارانتان ))

  6. وحید می‌گوید:

    متاسفانه فوتبال ما فقط فوتبال ساده نیست این فوتبال درگیر اوضاع سیاسی کشور هم شده و افشین قطبی مشکلش همینجا بود که نه سیاستمدار بود و نه دزد !

  7. ye_rahgoozar می‌گوید:

    سلام اقای قطبی ای کاش می ماندی خاری میشدی در چشم دشمنان ایران و ازاد اندیشی
    وقتی قطبی از ایران میره یعنی عقل وشعور محکوم به اعدام شده
    من یک استقلالی هستم ام شما رو به خاطر شجاعت بی نظیرتون دوست دارم چون مثل بقیه ی کرمهای بله قربان گوی این سیستم نبودین

  8. علیرضا می‌گوید:

    کاش نمیرفت….فقط همین….

  9. mohammad می‌گوید:

    salam be hameye fotbal dosta
    man esteghlaliam vali afshine ghotbi ro dosesh dashtam

  10. میلاد می‌گوید:

    دوستت دارم و از اینکه از ایران رفتی دیگر امیدی به قهرمانی پرسپولیس ندارم امیدوارم که هر جا که باشی با سلامت و خوشی و درایت تمام سختی ها را پشت سر بگذارید
    به امید روز برگشت.
    دوست دار شما میلاد

  11. مجید مهرتـاش می‌گوید:

    آوه !

    پاسخ: جانم؟!

  12. amin می‌گوید:

    zendebad soltan afshin ghotbi
    KHODA LA ANAT KONE KESANI RO KE CHOB LA CHARKHE FARDI GOZASHTAN KE SHOUOR GHIRAT MARDANEGI VA VOJOD DASHT

  13. مصطفی می‌گوید:

    این مزخرفات چیه ! آخه شما باور میکنین یه مهندس الکترونیک همچین متن مبتدی و مزخرفی بنویسه؟؟؟؟؟؟؟؟ یه مقدار دقت کنین و با آبروی سایتتون بازی نکنین

    پاسخ: اگه منظورتون اینه که قطبی درحالِ نقش‌بازی‌کردن و ادادرآوردنه، به‌نظرم بهتره دی‌وی‌دی بازی‌های آخر پرسپولیس رو تهیه کنید. چون وقتی آدم به اوج خوشحالی برسه، هیچ‌جوری نمی‌تونه نقش بازی کنه و حقیقی‌ترین احساسش رو در اون لحظه نشون می‌ده. درضمن، نوشتن از یک شخصیت، هیچ صدمه‌ای به سایت من نخواهد زد… آبروی من را هم نخواهد بُرد. این حرف‌های بی معنی و مفهوم است که آبروی آدمی را می‌برد.

  14. رها می‌گوید:

    سلام افشین قطبی

    علاوه بر اینکه فاتح لیگ شدی فاتح دلها هم شدی.

    من افتخار میکنم به تو و به اینکه یک پرسپولیسی هستم.

    هر جا هستی موفق باشی

  15. علی اکبر می‌گوید:

    افشین رفت چون لیاقت ما کم بود……
    باید لیاقت خودمان را افزایش بدهیم
    من با اینکه از استقلال حمایت می کنم اما دوستدار افشین قطبی هستم ……

  16. فربد می‌گوید:

    خداحافظ امپراطور . . . .

  17. ارش می‌گوید:

    به به. نوشته ی تخیلی جالبی بود.
    تقدیم به همه ی اس تق لالیا که بخونن و حال کنن.
    واقعا واسه همه ی این خبرنگارای آبی دوست مشنگ متاسفم
    همشون اس تق لالی هستند.

  18. آرش می‌گوید:

    میگم حالا خوبه ما پرسپولیسیا توسط حاج حبیب آوردیمش ایران.نمیدونم چرا بقیه سنگشو به سینه میزنن؟؟؟؟
    اگه ما این کارو نمیکردیم 100 سال دیگه هم به مغز نخودیا خیلیا راه پیدا نمیکرد که بیارنش ایران و مربی بشه.
    خوبه همه هم آلزایمر گرفتند. باشون رفته که روز اولی که قطبی اومد ایران چه چرندیاتی می گفتند. که این مربی نیست و آنالیزوره و از این مدل مذخرفات.

    پاسخ: افشین قطبی حالا دیگر به یک چهره‌ی فراتیمی تبدیل شده. پس شما پرسپولیسی‌ها و ما پرسپولیسی‌ها نداره… افشین مالِ همه هوادارانش هست!

  19. Ali می‌گوید:

    متاسفانه در این ماجرا چکیده ای از دلایل رکود اجتماعی و اقتصادی و سیاسی مملکت را می بینیم.
    افسوس که دیدگاه حاکم ارزشی برای سواد و تجربه قائل نیست.
    عوضش نادانی و فساد عرصه بی نهایت دارند.
    افسوس
    افسوس…

  20. مهدی می‌گوید:

    کاملا معلومه که تقلبیه!!!!

  21. مهدی صبوری می‌گوید:

    یه مرد پر تلاش و موفق بوده و خواهد بود

  22. مهدی صبوری می‌گوید:

    یه مرد خوش اخلاق و با خصوصیات منحصر به فرد.امیدوارم باز هم روی نیمکت پیروزی بنشینی.

  23. میلاد می‌گوید:

    پرسپولیس دیگه نمی تونه قهرمان شه.

  24. mohammadreZa می‌گوید:

    مهم نیست تقلبی باشه یا نه
    به هر حال تمامیه این متن کلمه به کلمه واقعیت داره و حتی اگه نگارش افشین قطبی نباشه بازم ارزش خوندن و یادکردن از این مرد رو داره

    من هم به عنوان یه استقلالی دوآتیشه دوستت دارم امپراطور
    موفق باشی

  25. محمود می‌گوید:

    salam, delam vase emprator tang shod , vase akhlagh shahanash.

  26. مهران آزادپی می‌گوید:

    از همون اول که چشم باز کردیم به فوتبال با عشق به پرسپولیس و رنگ قرمز خو گرفتیم وکمکم این عشق وارد رگ و پوست و استخونمون شد تا امروز
    وقت بردنها کل انداختیم با آبی ها و وقت باختنها با بغضی در گلو جواب کل آبی ها رو میدادیم
    از سلطان تا امپراتور
    از روزهای خوب شیش تائی ها تا امروز و وداع امپراتور
    امپراتور رو فقط به یه چیز میتونم تشبیه کنم
    یادمه بچه که بودم یه فیلم از هارول لوید دیدم که یه امریکائی در چین بزرگ شده بود و مافیای شهر به خاطر اون همه سادگیش و به خاطر اون همه خوش باوریش که در صورت کودکانه اش دیده میشد برای اینکه اهداف خودشون رو عملی کنند کاندیدش کردند برای شهرداری شهر ی با اون همه گانگستر و وقتی شهردار شد . تصمیم گرفت شهر رو اصلاح کنه و گانگستر ها رو کیش و مات کنه و این کار رو کرد .
    امپراتور کار خودش رو خیلی خوب انجام داد
    حالا برای من طرفدار دو آتیشه فوتبال و قرمزته همه چیز مثل روز روشنه
    امروز همه دستها روشده
    موفق باشی امپراتور

  27. مصطفي می‌گوید:

    حالا فرض براينكه اين نوشته ماله او نباشه ما كه خودمون ديديم در لحظات حساس از بازيكنان تمجيد مي كرد و با دادن روحيه واعتماد به نفس باور قهرماني را تو اونا به وجودآورده بود فقط حيف حيف از اينكه اورفت صحبت هاي او را در موقع انتقادات با صحبت هاي علي دائي كه مربي تيم ملي ما شده مقايسه كنيد يكي صبور وديگري پرخاشگر
    درود بر امپراتور فوتبال ايران اميدوارم هر جا كه ميره موفق باشه

  28. محمود می‌گوید:

    salam,aghaye afshin ghotbi vaghean EMPERATOR boud.
    rasti maili az aghaye ghotbi darin ta ma bahash tmas dashte bashim?

  29. […] یادداشتِ خداحافظیِ افشین قطبی روزی به عنوان سرمربی تیم ملی برمی‌گردم [image] افشین قطبی وقتی این […] […]

  30. علیرضا می‌گوید:

    ایراد از ماست
    وقتی یه نفر برامون افتخار داره تا آسمون هفتم میبریمش بالا و حلوا حلواش میکنیم ، ولی وقتی که یه بار طبق نظرات ما پیش نرفت ، از دو تا گوش میکشونیمش میبریمش زیر زمین پدرشو در میاریم بعدشم با اردنگی میندازیمش بیرون ، توی فوتبال این چیز ها بیشتر به چشم میخوره ، مثل پروین ، دایی ، و همین بابا قطبی !

  31. alireza می‌گوید:

    afshin ghotbi yedoonast, nabayad miraft…

  32. […] یادداشتِ خداحافظیِ افشین قطبی […]

  33. Do You Know: « Mr. X می‌گوید:

    […] یادداشتِ خداحافظیِ افشین قطبی روزی به عنوان سرمربی تیم ملی برمی‌گردم [image] افشین قطبی وقتی این […] […]

  34. هادی محمدنیا می‌گوید:

    امپراطور یک ایرانی است مطمئن باشید او برمی گردد.

  35. farhad می‌گوید:

    افشين جان توهركجا كه باشي درقلب ماجا داري اين راهمه مي دانند كه توبراي پرسپوليس خيلي بزرگ بودي لياقت ماهمان مربيان سنتي است.

  36. رویا می‌گوید:

    افشین جان : یادت باشه تو یک ایرانی هستی و باید همیشه ایرانی بمانی . همه ی ما دوستت داریم . د رپناه خدا موفق باشی .

  37. علی می‌گوید:

    خیلی دوست داریم و خواهیم داشت امپراطور

  38. مظفر می‌گوید:

    افشین جان من یکی از هواداران قدیمی تیم استقلال هستم و از پرسپولیس و حواشی اون اصلا خوشم نمیاد اما با این وجود به شما و شخصیت فلسفی و اخلاقی شما بسیار احترام می گذارم.
    امیدوارم این فلسفه اخلاقی شما روی اندیشه های کهنه اثر سازنده بذاره

  39. ملیکا می‌گوید:

    نمیدونم چی بگم.. تو خط به خط نوشته هاش اشک بغض و مهمتر از همه عشق به پرسپولیس موج میزنه..
    منم پا به پای تو گریه کردم امپراطور من همونطور که تو یک سال پا به پای عاشقای پرسپولیس خندیدی.. داد زدی.. آه کشیدی و اشک ریختی.. ما هرگز مرد پاکی مثل تو رو فراموش نمیکنیم و میدونم توام هیچوقت عشق به پرسپولیس و هوادارای پرسپولیس از قلبت بیرون نمیکنی.. ایمان دارم که تو تیم ملی موفق میشی و یه روز دوباره به خونه خودت پرسپولیس برمیگردی و با قلب شیرت قلب همه هوادارا رو شاد میکنی.. ما به امید اونروز پرسپولیسی و که تو ساختیو حالا داغون شده تحمل میکنیم.. زنده باد امپراطور سرررررررررخ…….

بیان دیدگاه